LifeSize

Inom Sobernet använder vi oss av videokonferenssystemet LifeSize. Vi har 52 fasta videokonferensanläggningar runt om i landet och möjlighet för enskilda användare att koppla upp sig från sin dator eller smarta telefon/surfplatta till videomöten.

Här på sidan finner du instruktioner, nedladdningslänkar och frågor.

Ladda ner Windows

Webbläsare, Apple MacOS, Android

Ny samtalsupplevelse i Lifesize i kommande uppdateringar

Publicerat 5 december 2020

Lifesize presenterar stolt en ny upplevelse av möten och samarbeten. Även om sättet som du använder Lifesize på till stora delar är oförändrat kan du på den här sidan läsa om ändringar och förbättringar som lanseras som del av den nya upplevelsen.

 

INLEDANDE UPPDATERING

Fräsch, modern design
Upplevelsen av videomöten uppdateras som helhet med en ny look och känsla. Du kan se ändringar i deltagarnas videorutor, identifieringsobjekt och statusindikatorer. Vi har även uppdaterat hur deltagare och innehåll visas på skärmen, både för mindre gruppsamtal och för större möten.

Bild-i-bild
Bild-i-bild visas i en videoruta i skärmens övre högra hörn.

Ljudindikator för deltagare
Du kan enkelt identifiera deltagaren som talar eller deltagare som väsnas och stör mötet.

Nåla fast
Nåla fast en deltagare så att de alltid visas på skärmen, även när de inte talar.

Display med inaktiv video
Deltagare som har stängt av sin video representeras av en uppdaterad bild under mötet.

KOMMANDE UPPDATERING

Under de kommande veckorna och månaderna kommer Lifesize att göra ytterligare uppdateringar inom mötes- och samarbetsupplevelsen för alla användare. Ändringar och förbättringar kommer att inkludera:

Valbara möteslayouter
Nuvarande generationens användare kan använda nya valbara möteslayouter, inklusive vyer av aktiv talare, panel eller galleri.

Bild-i-bild
I de nya valbara möteslayouterna visas bild-i-bild som en videoruta i skärmens övre vänstra hörn.

Bläddring
Bläddra genom mötets deltagare i större möten för att hitta och visa specifika deltagare inom din valda layout.

Moderatorkontroller
Nya interaktiva verktyg som låter moderatorer hantera mötet och deltagarna.

Användargränssnitt
Visuella designelement inom användargränssnittet uppdateras för konsekvent användning mellan klienter och för att förbättra mötesupplevelsen som helhet.

Nya tjänster: Livesänd och spela in Lifesize-möten

Publicerat 10 juni 2020

Nu har NBV och IOGT-NTO köpt in nya tjänster från Lifesize. Med de nya tjänsterna kan du spela in och streama från Lifesize. Du kan använda dem fram till den 1 januari 2022, då avtalet med Lifesize löper ut.

 Tilläggstjänsterna vi köpt in är

  • Lifesize Record and Share – Unlimited – Medium Acc
    Obegränsat antal inspelningar och delningar.
  • Lifesize Live Stream – 150 Viewers
    Livesändningar för maximalt 150 tittare, exempelvis föreläsningar.

Inspelning och Livesändningar kan göras från:

  • Videokonferensanläggningar.
  • Lifesize-programmet i datorn.
  • appen ”Lifesize Video Conferencing” (Iphone, Ipad och Android).

FRÅGOR & SVAR

På denna sida samlas de vanligaste frågorna som användare ställer när det gäller LifeSize. Förhoppningsvis kan denna sida ge dig den hjälp du behöver. Ha gärna för vana att ta en titt på denna sida först innan du kontaktar supporten. 

Jag har glömt mitt lösenord?

Du kan snabbt återställa lösenordet vid inloggningen. Välj ”Glömt lösenordet” och kan då snabbt återställa det. Du måste dock använda den e-postadress du använde då du skapade användarkontot. I nödfall kan du använda gästinloggningen. Den som bjudit in dig till videomötet måste skicka anknytningsnumret till det VR-rum där videomötet äger rum. Det går även att ringa med en vanlig telefon till VR-rummet. Tel. 08-580 977 34 samt anknytningsnumret. Avsluta med #

Jag blir regelbundet nedkopplad från ett videomöte eller så kan jag inte ansluta mig.

Detta kan bero på flera orsaker:
1 – Du sitter för långt ifrån WiFi routern/ accesspunkten. Flytta datorn närmare routern, helst i samma rum. Använd gärna nätverkskabel om möjligt.

2 – Nu under Coronaepidemin då många jobbar hemifrån och har videomöten blir det en väldigt stor belastning på Internet. På vissa orter i landet finns det inte tillräckligt med kapacitet i näten. Bredbandsleverantörerna brukar i regel uppgradera sin utrustning för att öka kapaciteten. I nödfall kan du ringa till ett VR-rum. På höger sida i Lifesize programmet finns uppgifter vilket telefonnummer du skall ringa samt anknytningen till VR-rummet.

3 – Ett vanligt problem är att någon annan i bostaden använder streamingtjänster samtidigt, som exempelvis Netflix och Youtube som tar mycket bandbredd eller så kan en annan familjemedlem också ha ett parallellt videomöte. Har man ett Internetabonnemang med lägre hastighet kan detta problem lätt uppstå.

När jag loggar in så är adressböckerna tomma. Jag kan varken se VR-rum, användare eller videokonferensanläggningar.

Detta problem brukar dyka upp då och då. Du har skapat ditt användarkonto från en annan länk, vanligtvis på Lifesize webbplats och då blir det ett s.k. gratiskonto. Gratiskonto syns heller inte i adressboken. Användarkontot skall alltid skapas från den länk du fått via mail från Lifesize supporten.
Användarkonton som har varit inaktiva under 6 månader raderas så att vi kan hålla gränsen på 750 licenser. Nackdelen är att användarkontot blir en gratislicens och inte finns med i adressboken. För att åtgärda detta, kontakta Lifesize supporten.

När jag skapar ett användarkonto från länken jag fått via mail från Lifesize supporten får jag meddelandet att ”e-postadressen redan är upptagen”.

Detta beror vanligtvis på att du har ett s.k. gratiskonto (se frågan ovan). Vi kommer då skicka ett mail till vår kontaktperson för Lifesize i Sverige som i sin tur vidarebefordrar ärendet till Lifesize internationella support. De kommer då ändra statusen från gratislicens till betald licens och då syns adressböckerna. Handläggningen brukar ta några dagar. För att snabbt lösa problemet tillfälligt brukar vi skapa ett nytt användarkonto med exempelvis e-postadressen förnamn@nbv.se Nackdelen är dock att du inte kan återställa lösenordet med denna e-postadress eftersom den inte finns.

Kan jag dela en datorpresentation i Lifesize programmet, t.ex. Powerpoint, Excel och Word.

Du kan dela en presentation. Fungerar utmärkt. En rund knapp finns längst nere i fönstret. Då du flyttat muspekaren ovanpå knappen så visas texten ”Dela din skärm”. Dokumentet måste dock vara öppet innan du delar det. Funktionen blir tillgänglig först då du är ansluten till videmötet.

Vi är många som deltar i videomötet. Hur kan jag se vilka som är anslutna?

På höger sida i Lifesize programmet finns en gruppsymbol, ”Lista över deltagare”. Aktivera denna så kan du se samtliga som är anslutna till videomötet.

NY FRÅGA

Har du en fråga som inte finns med i listan ovan kan du fylla i den i formuläret nedan. Vi återkommer med svar så fort vi kan. Du gör samtidigt en insats genom att se till att listan ovan fylls i och fler kan få svar snabbt. 

13 + 11 =

Varje organisation i Sobernet är ansvariga för deras medlemmars konto.
Klicka här för att kontakta din organisation: Kontakt

Dina personuppgifter och din integritet är viktiga för oss och vi följer respektive organisations integritetspolicy. Läs mer här