FRÅGOR & SVAR

På denna sida samlas de vanligaste frågorna som användare ställer när det gäller Sobernet. Förhoppningsvis kan denna sida ge dig den hjälp du behöver. Ha gärna för vana att ta en titt på denna sida först innan du kontaktar supporten. 

När kommer jag att flyttas till nya epost-miljön?

Du kommer att få ett epostmeddelande om aktuell dag. Detta får du senast en vecka i förväg. Användare flyttas i omgångar men kommer att pågå 8-17 april. UNF flyttar sin epost den 23 april.

Flyttas mina gamla epostmeddelanden, kalender och kontakter med?

Ja, allt detta flyttas med.

Jag har mejladrss hos både IOGT-NTO och UNF - hur fungerar det?

Har du epostadresser från både UNF och någon av de andra organisationerna kommer du att behöva hämta dessa från två olika platser. Om du vill kan du vidarebefordra meddelandena från den ena platsen i det ena systemet till platsen i det andra systemet. 

Jag har flera adresser får jag behålla alla?

Har du flera adresser till ditt sobernet-konto så får du behålla dessa. Flera har förutom sin adress som slutar på @iogt.se också en @sobernet.nu. Denna adress kommer finnas kvar. Har du flera epostadresser i olika organisationer så kan respektive organisation gjort olika val, kontakta din organisation för mer infromation.

Vad händer om jag inte kan göra inställningarna rätt dag?

Skulle det vara så att du inte har tillfälle just den dagen kommer du inte att förlora dina meddelanden. De finns kvar tills du hämtar dem.

Blir det lång tid som jag inte får tag i min epost?

Flytten sker ganska snabbt. Det kan bli ett avbrott på 30 minuter. Däremot kan saker hända som gör att det tekniskt tar längre tid. Vi försöker i de fall kommunicera det till de det berör och/eller lägger ut information på denna webbplats.

Får jag ett nytt lösenord?

Nej, du behåller samma inloggning i den nya miljön.

Jag har glömt mitt lösenord?

Du har samma lösenord i nya miljön för epost som du hade tidigare. Har du glömt ditt lösenord kand du återställa lösenordet på denna sida. Tänk på att lösenordsåterställningen görs manuellt och kanske därför ej sker förrän nästkommande arbetsdag. Återställ lösenord här.

Hur hämtar jag mail innan jag har blivit flyttad?
Du hämtar mail från webbmailen på adressen email.sobernet.nu/owa
Hur läser jag en funktionsbrevlåda (ex. foreningsnamn@iogt.se)?

Har du behörighet att läsa mail från en funktionsbrevlåda, dvs. epost-adress som inte är personlig som ex foreningsnamn@igot.se. När du loggat in med ditt personliga konto i webbmailen för outlook och väljer sedan upp i högra hörnet där ni ser en gubbe, klicka där och välj ”Öppna en delad epostlåda”.

Det finns en bra hjälpsida hos Microsoft hur det fungerar här.

Hur vidarebefordrar jag min Sobernet-mejl?
Vi har gjort en manual som beskriver hur du vidarebefordrar din sobernet-mejl. Klicka här för att komma till manualen
Jag har en fråga som det inte finns svar på!

Använd formuläret nedan för att ställa frågan så återkommer vi så snart vi hinner.

NY FRÅGA

Har du en fråga som inte finns med i listan ovan kan du fylla i den i formuläret nedan. Vi återkommer med svar så fort vi kan. Du gör samtidigt en insats genom att se till att listan ovan fylls i och fler kan få svar snabbt. 

14 + 14 =

Varje organisation i Sobernet är ansvariga för deras medlemmars konto.
Klicka här för att kontakta din organisation: Kontakt

Dina personuppgifter och din integritet är viktiga för oss och vi följer respektive organisations integritetspolicy. Läs mer här